4 دسامبر 2022- مطالعه ی اخیرا منتشر شده در ژورنال Obesity نشان می دهد که چاقی سارکوپنیک، خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را در بیماران دیابتی افزایش می دهد.

این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین توده ی عضلانی کم یا چاقی سارکوپنیک و خطر بروز بیماری مزمن کلیوی (CKD) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.

دکتر Hea Seo و همکارانش،از بخش غدد درون ریز و متابولیسم از گروه پزشکی داخلی در کالج پزشکی دانشگاه Inha در اینچئون، در کره جنوبی، نوشتند: انباشت سموم اورمیک، التهاب مزمن، مقاومت به انسولین، عدم تعادل هورمونی، سوء تغذیه، کمبود ویتامین D و استرس اکسیداتیو به پاتوژنز سارکوپنی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی کمک می کند.

در مجموع 3123 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 با عملکرد کلیوی حفظ شده، برای بروز بیماری مزمن کلیوی تحت نظارت قرار گرفتند. توده ی عضلانی اسکلتی با تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریکی تخمین زده شد. بیماری مزمن کلیوی،به نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمین زده شده ی کمتر از 60 میلی لیتر در دقیقه در 1.73 مترمربع، اطلاق شد. چاقی سارکوپنیک به عنوان وجود همزمان سارکوپنی و چاقی شکمی، تعریف شد.

نتایج این تحقیق به شرح زیر بود:

· در طول 8.9 سال پیگیری، 530  بیمار(17.0 درصد) دچار بیماری مزمن کلیوی شدند.

· هنگامی که بیماران به سه گروه از نظر حجم توده ی عضلانی مرتبط با جنسیت تقسیم شدند، توده ی عضلانی کمتر با افزایش خطر بروز CKD پس از تعدیل عوامل خطر مرتبط نبود.

· با این حال، هنگامی که بیماران بر اساس وجود سارکوپنی و چاقی به چهار گروه تقسیم شدند، چاقی سارکوپنیک، با افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی در مقایسه با گروه های دیگر همراه بود(نسبت خطر تعدیل شده 1.77؛ 95% فاصله اطمینان- 1.24-2.51؛p =0.001).

محققان نتیجه گیری نمودند که چاقی سارکوپنیک، اما نه توده عضلانی کم به تنهایی، ممکن است خطربیماری مزمن کلیوی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش دهد. محققان نوشتند: کار آزمایی‌های آینده‌نگر برای درک بهتر سیر طبیعی بیماری مزمن کلیوی مرتبط با تغییرات دینامیکی طولی در توده عضلانی اسکلتی و اندازه ی دور کمر در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ضروری است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/sarcopenic-obesity-elevates-risk-of-ckd-among-diabetes-patients-103159